Vanaf 5-vwo
Het raadsel van het verdwenen vierkante centimetertje | verdiepend: (bijzondere) getalrijen |
Goldbach’s vermoeden | verrijkend: wiskunde ontdekken op plekken waar je het niet verwacht |
Periodiciteit bij breuken | verdiepend: periodieke decimale getallen, priemgetallen |
Rakende cirkels | verrijkend: construeren en redeneren in figuren |
De wet van Benford | verrijkend: statistiek en kans, meetkundige rij, gebruik van de logaritme, onverwachte fenomenen en toepassingen |
Extreem | herhalend: differentiëren |
Het raadsel van het verdwenen vierkante centimetertje
download de opdracht (pdf)
- Verdiepend: (bijzondere) getalrijen
- Vereiste voorkennis:
- oppervlakte van rechthoek en driehoek
- rekenen met verhoudingen
Deze opdracht hoort zeker tot de recreatieve wiskunde: wiskunde voor je plezier. Je start met een goocheltruc: je laat een vierkantje van 1 vierkante centimeter verdwijnen door een figuur te verknippen. Na verleggen van de delen is het ineens weg. Wat is er dan wel aan de hand? Je leert trouwens ook vierkantjes erbij goochelen. Je taak is de trucs te verbeteren, zodat zelfs de meest kritische toeschouwer het bedrog niet ziet. Tijdens de opdracht kom je ook een nieuw wiskundig onderwerp tegen: de beroemde getallen van Fibonacci die ook elders in de wiskunde van belang zijn.
Als eindopdracht maak je een poster waarmee je het publiek met de goocheltoer imponeert.
Goldbach’s vermoeden
download de opdracht (pdf)
- Verrijkend: wiskunde ontdekken op plekken waar je het niet verwacht
- Geen specifieke voorkennis vereist
Deze opdracht gaat over het boek Oom Petros en het vermoeden van Goldbach, waarin een wat buitenissige oom optreedt. Hij wordt gefascineerd door wiskunde en maakt zich druk om een onopgelost wiskundig probleem. In de opdracht onderzoek je rafelrand tussen fictie en waarheid over dat probleem. Je leest (stukken van) het boek en internet-reacties op het boek. Als afronding van de opdracht kun je verslag doen van je bevindingen en/of reageren op een van die internet-reacties.
Periodiciteit bij breuken
download de opdracht Periodiciteit.pdf en de bijlage Periodiciteit bij breuken_xls (rechtsklik, kies ‘bewaar als’ en vervang .doc door .xls)
- Verdiepend: periodieke decimale getallen, priemgetallen
- Vereiste voorkennis: omrekenen van een breuk in een decimale vorm
In deze opdracht leer je dat het omzetten van een breuk naar een kommagetal maar weinig tijd kost: je hoeft alleen een begin uit te rekenen, dat zich daarna herhaalt, zoals bij 1/11 = 0,0909…..
Je vindt in deze opdracht uit hoe lang dat begin is, en hoe de lengte van de noemer van de breuk afhangt. De bouwstenen van onze getallen (de priemgetallen) heb je nodig om de verbanden te begrijpen. Daardoor verrijk je ook je kennis van de getaltheorie.
Je bevindingen presenteer je aan je docent en je medeleerlingen. Natuurlijk geef je een verklaring met paar extra mooie voorbeelden!
Rakende cirkels
download de opdracht (pdf)
- Verrijkend: construeren en redeneren in figuren
- Voorkennis: meetkunde: cirkels, raaklijn, loodrecht stand; sinus: waarden voor ‘bekende’ hoeken als 30° en 60°.
Op de computer kun je met het programma Geogebra spelen met cirkels. Je wordt gevraagd hoe je bepaalde situaties met cirkels kunt maken. Dat kun je eerst met ‘trial and error’ doen, maar in tweede instantie moet je er bij redeneren. Dat geeft de opdracht een onderzoekend karakter waardoor je verder kunt gaan dan louter herhalen. Natuurlijk maak je aan het eind een presentatie waarin je laat zien hoe je bepaalde cirkelplaatjes kunt maken.
Wet van Benford
download de opdracht, gegevens.zip (rechtsklik, kies ‘bewaar als’ en vervang .doc door .zip))
- Verrijkend: statistiek en kans, meetkundige rij, gebruik van de logaritme, onverwachte fenomenen en toepassingen
- Voorkennis:
- gebruik van Excel (beginniveau)
- kansen als percentages, verdelingen
- de logaritme
- rekenen met machten en ander getalrijen
- inzicht in ons talstelsel
Bij deze opdracht onderzoek je bewering die niet iedereen gelooft: dat het eerste cijfer van zomaar een getal uit de krant 30% kans heeft een 1 te zijn. Voor je onderzoek naar deze bewering gebruik je bestanden zoals de huisnummers van leerlingen, inwoneraantallen van de gemeenten van Nederland.
In de opdracht word je op het spoor gezet van mogelijke verklaringen en toepassingen maar je kunt (internet!) ook veel extra informatie zelf vinden en veel eigen creativiteit gebruiken. Tot slot presenteer en verklaar je dit verschijnsel aan je medeleerlingen die het nog niet kennen.
Extreem
download de opdracht (pdf)
- Herhalend: differentiëren
Extreem koud, extreem warm, extreem veel, …, extremisme. Bij extremen gaat het over uitersten. Over maxima en minima.
In de praktijk van het dagelijks leven kom je soms vragen tegen zoals: “wat zijn de afmetingen van een doos zodat ik zo weinig mogelijk karton nodig heb?” of “hoe ziet de dakgoot er uit die het meeste water kan afvoeren?”
Bij het vinden van maxima en minima (extremen of uiterste waarden) is de afgeleide functie een buiten gewoon krachtig hulpmiddel, zoals je in opgave 1 t/m 10 zult ervaren.
Werk in een groep van twee of drie. Zorg dat je in ieder geval aan opdracht 11 toekomt: als afronding van deze keuzeopdracht moet je je resultaten op de een of andere manier aan je docent en je klasgenoten presenteren. Je kunt bijvoorbeeld een poster maken met de uitwerking van een moeilijke som maken. Of een powerpoint presentatie over nieuw ‘extreem’ voorbeeld dat je zelf hebt bedacht.
Heb je tijd over, maak dan ook de opgaven 12 t/m 14 die veel creativiteit van je verwachten.