Bètadifferentiatie

Neurologie

Diepte zien verdiepend: diepte zien en 3D afbeeldingen
Misleid je waarneming Verdiepend: Zenuwen en Zintuigen
Multiple Sclerose verdiepend: (verstoorde) impulsgeleiding in zenuwbanen
Het brein begrepen verdiepend: neurologie
Scherp zien onder water Een verdiepende opdracht over de werking van lenzen

Diepte Zien

Een verdiepende opdracht over het oog en de consequenties van de plek van de ogen in de schedel.
Voorkennis: neurologie
Download de opdracht (pdf)

Iets pakken wat voor je ligt, je auto een bocht insturen. Het zijn zaken die we doen zonder nadenken. Dit kunnen we alleen maar omdat we diepte kunnen zien. Pas wanneer je dit niet (meer) kan, merk je pas hoe handig het is.

Je kan diepte zien ook nabootsen. Dit kan met mooie plaatjes, of je kan door te spelen met perspectief een plaatje in de grasmat van een speelveld maken. Hoe dit allemaal werkt, ga je uitzoeken in deze opdracht.

>>> Naar boven

Misleid je waarneming
Een verdiepende opdracht de werking van het zenuwstelsel
Voorkennis: bouw en werking van het zenuwstelsel
download_de_opdracht_
biologie vwo 2004 II opgave 4-7 (pdf)

Je zintuigen dienen om waar te nemen wat er in de buitenwereld gebeurt. Dat gaat niet zo maar. Veel prikkels die de zintuigen bereiken worden veroorzaakt door acties van de waarnemer zelf.

Denk bijvoorbeeld aan het geluid dat je hoort. Een deel van het geluid komt van geluidsbronnen in je omgeving, zoals het gepraat van mensen om je heen of muziek uit een radio. Maar een ander deel van dat geluid heb je zelf veroorzaakt, bijvoorbeeld omdat je deelneemt aan het gesprek of omdat je je stoel verschuift o.i.d.

Het is natuurlijk van belang dat je goed onderscheid kan maken of de prikkel die je zintuigen ontvangen veroorzaakt wordt door jezelf of door een ander.

Hoe komt het eigenlijk dat je alleen lacht als een ander je kietelt? En hoe werken visuele illusies eigenlijk? Op deze vragen krijg je een antwoord als je deze opdracht doet. Daarnaast ga je ook zelf onderzoek doen aan visuele illusies.

>>> Naar boven

Multiple Sclerose

Een verdiepende opdracht over (verstoorde) impulsgeleiding in zenuwbanen
Voorkennis: het zenuwstelsel
Download de opdracht (pdf)

Halldora, een jonge vrouw die in IJsland leefde rond het jaar 1200, verloor plotseling haar zicht en mobiliteit. Na zeven dagen bidden tot een aantal heiligen kreeg zij haar zicht terug en kon ze ook haar benen weer gebruiken.

Dit is één van de eerste beschrijvingen van verschijnselen die aan Multiple sclerose toegeschreven konden worden. MS is een ziekte aan het centraal zenuwstelsel waarover nog veel onduidelijkheid bestaat. Zo zijn de oorzaken nog niet vastgesteld en is behandeling van deze ziekte niet eenvoudig.

In deze opdracht gebruik je je kennis van het zenuwstelsel. Je bestudeert de symptomen van MS en je gaat op zoek naar de wetenschappelijke theorieën over de oorzaken van MS. Je verwerkt de kennis die je zo verworven hebt in de presentatie.

>>> Naar boven

Het brein begrepen

Een verdiepende opdracht over neurologie, naar aanleiding van het boek van Margriet Sitskoorn
Download de opdracht. (pdf)

Deze opdracht gaat over hersenonderzoek, met name hoe hersenen en gedrag samenhangen. Daarvoor ga je met zijn drieën een (populair) wetenschappelijk boekje van ca. 170 blz. lezen, geheel of gedeeltelijk. Je bespreekt de hoofdstukken die je leest met elkaar. Als resultaat maak je een presentatie of poster. De vorm daarvan kun je zelf bepalen.

>>> Naar boven

Scherp zien onder water

Een verdiepende opdracht over de werking van lenzen 4, 5, 6vwo
Voorkennis: het oog; breking van licht; brekingsindex; beeldvorming bij positieve lens
Download de opdracht

Je merkt het meteen als je met je ogen open onder water zwemt: landdierogen doen het niet al te best onder water. Hoe kan dat? En wat als een organisme zowel boven als onder water moet kunnen zien? Je gaat dit onderzoeken door middel van literatuuronderzoek en het doen van berekeningen. Je presenteert je resultaten aan je medeleerlingen en aan je docent.

>>> Naar boven